Blog

Samenwerken, hoe krijg je dingen wél voor elkaar?

03 mei 2022

Iedereen werkt samen in het leven. Of het nou is met een collega, met een manager of met een vriend of vriendin. We hebben nu eenmaal anderen nodig om iets te bereiken. Gelukkig maar, anders zou het een saai en eenzaam bestaan worden. Jammer genoeg ervaren veel mensen frustraties in de samenwerking met anderen. Hoe komt het toch dat mijn manager mij niet begrijpt? Waarom komt Piet altijd te laat? Echt zo oncollegiaal! En waarom doet Fatima nooit gewoon wat ik zeg. In deze blog lees je hoe je ervoor zorgt dat je een goede basis legt voor een effectieve samenwerking. Zo zet je jouw frustratie om in verbindende communicatie waarmee je samen met je collega`s doelen bereikt.

‘Als we niet zelf veranderen zoals we willen dat de wereld verandert, zal er niets veranderen.’ Gandhi

Effectief samenwerken begint bij jezelf

In mijn werk als loopbaancoach merk ik helaas vaak dat coachees wachten tot een ander verandert. Dat is niet heel gek. Het vraagt namelijk skills om zelf iets aan je gedrag te veranderen. Je zult met andere ogen moeten kijken naar jezelf, de ander en de situatie. Dat is niet eenvoudig, weet ook Jeroen, een van mijn coachees. Graag neem ik je mee in zijn verhaal om je te leren hoe je anders naar een situatie kijkt én handelt.

De uitdaging

Jeroen is een 30-jarige vrachtwagenchauffeur. Hij merkt al een tijdje dat hij niet meer happy is met zijn werkzaamheden; hij is onrustig, sneller overprikkeld en zit niet lekker in zijn vel. Hij werkt voor een grote organisatie en heeft de behoefte uitgesproken om door te groeien. Hij heeft veel motivatie om te leren, zichzelf te ontwikkelen en hoger op te komen. Zijn werkgever staat ervoor open om hem op te leiden naar een andere functie binnen het bedrijf. Alleen weet Jeroen niet goed welke functie of afdeling goed bij hem past. Hij heeft nooit eerder de kans gekregen om zijn kwaliteiten, vaardigheden en interesses in kaart te brengen. Het maken van de vertaalslag naar een passende functie vind hij nog lastiger. Om hem te helpen richting te bepalen, begeleidt ik Jeroen in een loopbaancoachtraject.

Na een aantal coaching gesprekken spreken we af dat het een goed idee is om meeloopdagen te organiseren op verschillende afdelingen op zijn werk. Op deze manier krijgt hij vanuit de praktijk inzicht in wat wel en niet bij hem past. Jeroen is enthousiast! Hij gaat na het gesprek meteen aan de slag met het oriënteren en het inplannen van de meeloopdagen op verschillende functies en afdelingen.

Teleurstelling en frustratie

Na 4 weken komt Jeroen teleurgesteld en gefrustreerd binnen in ons videogesprek. Hij heeft er nog maar 2 meeloopdagen op zitten. Wegens communicatieproblemen zijn de andere 2 dagen nog steeds niet ingepland. Het meest gefrustreerd is hij om het feit dat hij voor niets naar kantoor is gekomen; de persoon waarmee hij had afgesproken was hem vergeten en was thuis aan het werk. Jeroen geeft aan dat hij deze persoon juist zo serieus had ingeschat. Van het enthousiasme en de energie die Jeroen normaal uitstraalt is niets meer over. Eigenlijk heeft hij er helemaal geen zin meer in. Als het zo moet, is het misschien zelfs tijd om bij een andere werkgever te gaan kijken.

Na wat doorvragen kom ik erachter waar de frustratie precies zit. Jeroen had gehoopt al een antwoord te hebben op de vraag welke afdeling hem het meest aanspreekt. Hij trekt het niet langer in zijn huidige werk. Hij wil een doel om naar toe te werken, een uitkomst, het liefst binnen zijn eigen werkgever.

Tijd voor reflectie

Daarna stel ik vragen over zijn aanpak; Meeloopdagen via de mail geregeld zei je? Wat maakt dat je voor die aanpak bent gegaan? Jeroen geeft uitleg. Ik hoor dat hij niemand van zijn collega`s aan wie hij een gunst heeft gevraagd, heeft ingelicht over zijn situatie, gevoelens en doel. Hij heeft niemand deelgenoot gemaakt van zijn ‘probleem’.

De kracht van kwetsbaarheid

Over het algemeen willen mensen elkaar graag helpen. Maar er zal wel een bepaalde sympathie gecreëerd moeten worden. Durf je je kwetsbaar op te stellen? Dan gaan mensen écht sneller in op je verzoek. Hoe maak je anderen deelgenoot van jouw probleem? Door je uit te spreken! Wie ben je, in wat voor situatie bevind je je en wat doet dit met je? Vervolgens geef je aan wat je behoeftes zijn en hoe de ander jou hierbij kan helpen. Een vriendelijk verzoek. Daarbij zal het zeker helpen wanneer deze mensen jou recht in de ogen aan kunnen kijken. Of op z’n minst een stem horen bij dit verhaal. Zorg dat je jouw hulpvraag persoonlijk maakt.

Uiteraard is het dan nog een kwestie van kunnen. Soms wil iemand je wel helpen, maar kan het niet op jouw tempo of jouw manier. Dan zul je water bij de wijn moeten doen en een compromis moeten sluiten. Jeroen is zichtbaar geraakt door mijn woorden. Hij zit weer rechtop en de lichtjes zijn terug in zijn ogen. ‘Ik ga zo meteen aan de slag!’.

Zo bereik je samen jouw doelen

  1. Bepaal je (jullie) doel
  2. Bepaal wat je gevoelens en behoeftes zijn; wat heb je nodig in deze situatie?
  3. Stel je kwetsbaar op, en deel deze gevoelens en behoeftes
  4. Doe een verzoek; wat heb je nodig van de ander?
  5. Luister naar de ander en kom tot een compromis
  6. Maak duidelijke afspraken (wie doet wat, datum en tijd)

Feedback geven

Loopt het nog niet lekker? Ga dan het gesprek aan. Heb je last van gedrag van de ander? Dan is het tijd om feedback te geven. Lees hieronder hoe je dit doet.

  1. Beschrijf het gedrag dat je ziet
    “Je bent niet naar kantoor gekomen voor onze afspraak”
  2. Beschrijf het gevolg van dit gedrag
    “Nu ben ik voor niets naar kantoor gekomen. Ik loop nu vertraging op in mijn loopbaantraject”
  3. Beschrijf het gevoel dat dit bij jou oproept
    “Ik vind het jammer dat je onze afspraak bent vergeten. De vertraging maakt mij onrustig”
  4. Beschrijf alternatieven op het gewenste gedrag
    “Kunnen we een nieuwe afspraak maken, zodat ik op korte termijn met jou kan meelopen?”

Door duidelijk te zijn over wat er in je omgaat en wat je verwacht geef je de ander de kans om jouw te begrijpen. Zo zet je frustratie om in verbindende communicatie waarmee je samen met je collega`s doelen bereikt.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij samenwerken en verbindende communicatie? De professionals van Amplooi staan voor je klaar! Bel voor een advies op maat naar 088-0223888 of stuur een e-mail naar info@amplooi.nl.

Inge Groenenstein

Meer weten over wat we voor je kunnen doen?

Aarzel niet om ons te bellen of een bericht te sturen.