Arbeidsdeskundigen ontmoeting

Werkstress, hoe ga je hiermee om?

Stress op het werk heeft iedereen weleens. Maar hoe zorg je ervoor dat het je niet belemmert? Vaak ontstaat werkstress door een hoge werkdruk. Je hebt een deadline, niet veel tijd en er komen onverwachte opdrachten op je pad die jouw aandacht nodig hebben. Het goed uitvoeren van je werk en het leveren van de gewenste kwaliteit is in zo’n situatie lastig. Dit zorgt voor werkstress. In deze blog lees je hoe je werkstress herkent en krijg je simpele tips die jou helpen bij het verminderen van stress.

Amplooi logo 1

Herkennen van werkstress

Een gezonde werkdruk zorgt voor adrenaline in het lichaam, waardoor je extra energie hebt en scherper bent. Maar wanneer deze druk er continu is, neemt het de overhand en uit het zich in fysieke en mentale klachten. Hieronder vind je aantal veelvoorkomende stressklachten:

  • Last van rusteloosheid. Rusteloosheid voel je wanneer je aandacht ongericht is en je niet goed kan concentreren op hetgeen wat je moet doen. Je hebt een opgejaagd gevoel en geen rust meer in je lichaam.
  • Minder plezier in het werk. Het stressniveau kan bepalend zijn op hoe jij je eigen werk ervaart. Dit kan leiden dat je de controle over je werk verliest en daarmee je minder plezier in het werk ervaart.
  • Heb je last van stemmingswisselingen? Deze kunnen ontstaan door onder andere je slaapritme, voeding en werk-privé balans.
  • Verstoorde werk-privé balans. Het kan gebeuren dat je weleens iets in het weekend moet afmaken voor je werk. Maar zodra dit keer op keer gebeurd is het een teken dat je niet in balans bent.
  • Niet meer kunnen concentreren. Als je stress ervaart kan het lastig zijn om je goed te kunnen focussen op je werkzaamheden. Je wordt snel afgeleid en bent vergeetachtig.
  • Fysieke klachten als oorzaak van stress. Als je steeds vaker lichamelijke klachten hebt dan kan dat ook komen door stress.

Werkstress verminderen

Als je een van bovenstaande klachten bij jezelf herkent heb je waarschijnlijk te maken met stress op het werk. Door de werkdruk te verlagen, zet je de eerste stappen naar meer werkplezier. Maak voor jezelf inzichtelijk welke taken of situaties extra veel energie kosten. Door aan de slag te gaan met deze taken en situaties krijg je meer energie van je werk. Het werkplezier vergroot je ook door vaker te focussen op de dingen die energie geven. De een doet dit vaker pauzes te nemen en de ander doet dit door het ontvangen en geven van complimenten. Waar krijg jij energie van?

Andere tips die jou helpen bij het verminderen van stress zijn:

  1. Prioriteer welke taken als eerste af moeten zijn
  2. Zorg voor een overzichtelijke agenda
  3. Selecteer welke e-mails je wel en niet direct hoeft te beantwoorden
  4. Ga in je pauze buiten een rondje lopen
  5. Vier successen die je hebt behaald
  6. Vraag om hulp als je er zelf niet meer uitkomt
  7. Doe maar een taak tegelijk, zo houdt je overzicht en rust
  8. Zeg vaker nee als je geen tijd hebt
  9. Spreek verwachtingen uit
  10. Praat met je leidinggevende over de werkstress die je ervaart

Lukt het niet om zelf grip te krijgen op de werkstress? Een loopbaancoach van Amplooi helpt je graag op weg! Bel voor een advies op maat naar 088-0223888 of stuur een e-mail naar info@amplooi.nl.

Meer blogs
Neem contact op