Blog
In 5 stappen impact maken met jouw visie op re-integratie
18 juli 2023
De visie op re-integratie wordt per 1 juli 2023 een verplicht onderdeel van het plan van aanpak, bijstellingen hiervan en van de eerstejaarsevaluatie.
Wat is een visie op re-integratie?
Je vertelt in deze visie hoe jij kijkt naar de werknemer, de functie en de arbeidsmogelijkheden. Deze vraag is in principe met een paar zinnen te beantwoorden. Bijvoorbeeld: Klaas heeft altijd goed gefunctioneerd, maar loopt vast door de wisselende diensten. Helaas hoort dit bij de functie van machinist en kunnen we hem geen andere functie bieden die aansluit op zijn profiel. Het antwoord is op zich prima en daarmee voldoe je aan je verplichting, maar het dient nog niet het doel van de per 1 juli a.s. verplichte visie op het re-integratietraject.
Wil je écht impact maken en met jouw visie bijdragen aan het verloop van de re-integratie? Verwerk dan deze 5 stappen in jouw antwoord:
1. Maak het draagvlak voor het advies van de bedrijfsarts duidelijk
Het is het fundament voor de opbouw van uren en inzetbaarheid, dus maak kenbaar of dit stevig is of nog verstevigd moet worden. Bovendien worden verschillen van inzicht hierover tussen jou en je medewerker duidelijk. Jullie hebben dan iets te bespreken samen.
2. Benoem wat je waardeert in de medewerker in functioneren voor uitval en in inzet in re-integratie tot dusver
Een compliment maakt in een negatieve situatie een wereld van verschil. En alles wat je aandacht geeft, groeit, dus is de kans groot dat de medewerker zich van deze goede kant gaat blijven laten zien.
3. Beschrijf jouw gewenste toekomstige verloop van de re-integratie
Je plaats hiermee een stip op de horizon, waar jij en medewerker naartoe kunnen werken. Ook hier komen eventuele verschillen van inzicht boven tafel, zodat hierover een dialoog kan ontstaan.
4. Maak overzichtelijk wat je verwacht van medewerker
Duidelijkheid hierover is belangrijk als je eigenaarschap van je medewerker verwacht. Wat verwacht je dat jouw medewerker gaat doen in dit traject en hoe zou dat eruit kunnen zien?
5. Maak concreet welke ondersteuning de medewerker van jou kan verwachten
Je laat hiermee zien dat je medewerker er niet alleen voor staat en creëert voor jezelf een stok achter de deur om de re-integratie van je medewerker de prioriteit te geven die het verdient. Welke contactmomenten zijn er, hoe ziet jouw beschikbaarheid eruit en op wat voor manier ga je jouw medewerker ondersteunen?
Ontvang onze nieuwsbrief
"*" geeft vereiste velden aan
Vragen? Paula is er voor je.
Meer weten over wat we voor je kunnen betekenen? Aarzel niet om te bellen of een bericht te sturen.