Succesverhalen
Re-integratie als kans: hoe Mascha haar droom realiseerde
Ik zie jou, illustrator. Als docent in het kunstonderwijs viel je helaas uit en startte je een re-integratieproces om meer balans te vinden in je leven. Gelukkig wist je weer terug te keren voor de klas, maar tijdens de gesprekken in het Spoor 2-traject werd duidelijk dat je meer werk wil maken van je passie: illustreren. Dankzij de begeleiding kreeg je het vertrouwen hier stappen in te zetten en leerde je jouw belemmerende overtuigingen weg te nemen. Met resultaat: je bent gestart als zelfstandig illustrator.
26 november 2024
“Durven doen, ik kreeg het vertrouwen te starten als illustrator”
Soms kan er vanuit een negatieve situatie iets moois ontstaan. Zeker wanneer iemand met volle overtuiging ergens voor gaat, aangespoord vanuit de juiste begeleiding. Dat laat het succesverhaal zien van de 48-jarige Mascha Keersmaekers, docent bij een school voor nieuwkomersonderwijs. Nadat een burn-out er in 2022 voor zorgt dat ze uitvalt, doorloopt ze het re-integratietraject en keert ze terug in haar werk. Mooie bijkomstigheid: ze vindt eindelijk de moed om naast haar werk als docent te starten als zelfstandig illustrator.
Mascha Keersmaekers legt in dit verhaal uit hoe ze nu de juiste werk-privébalans gevonden heeft en hoe de begeleiding van Kirsten van der Put, mobiliteitsexpert bij Amplooi, haar geïnspireerd heeft.
Een betrokken leerkracht
Met bijna 20 jaar ervaring op zak in het onderwijs, staat Mascha al geruime tijd voor de klas. Ze rondde de kunstacademie af en behaalde enkele jaren later haar lesbevoegdheid. Mascha geeft kunstonderwijs aan internationale schakelklassen, vaak gevormd door migranten en expats die naar Nederland zijn gekomen. Mascha: “Veelal vluchtelingen, welke in lastige situaties zitten en flink wat bagage hebben. Mijn betrokkenheid is een groot pluspunt, maar ook mijn valkuil. Het is namelijk lastig die verhalen niet mee naar huis te nemen. Ik werkte harder, leverde steeds meer eigen tijd in voor deze doelgroep. Toen Corona daar overheen kwam, werd de situatie voor veel van hen niet beter. Als mentor van die leerlingen trok ik mij het zeer aan en brak mij dat uiteindelijk op.”
Tijd en aandacht
Wat volgde was een jaar van diverse therapieën om er weer bovenop te komen. Onder meer om in beeld te brengen wat er speelde en te bekijken waarom en hoe Mascha dingen deed. Kirsten van der Put werd ingeschakeld om na een jaar vanuit Amplooi het re-integratietraject te starten. Mascha: “Het is erg fijn om tijd en aandacht aan mijzelf te kunnen besteden, dat heeft mij vooruit geholpen. De daaropvolgende re-integratie met Kirsten sluit daar logischerwijs op aan. We zagen in het traject al vrij snel dat ik terug kon keren in mijn werk als docent, wat ik nog steeds ontzettend leuk vind om te doen. Maar toch voelde ik dat er iets mistte, vandaar dat we de re-integratie ook als loopbaancoaching ingezet hebben.”
Kirsten: “In februari 2023 vindt het intakegesprek plaats, vanuit het advies van de arbeidsdeskundige. Ik ging met Mascha in gesprek om te kijken wat ze nu doet en of ze daarin iets wil aanpassen. Al snel wordt duidelijk dat ze deels energie haalt uit haar werk als docent, maar er nog veel vragen op tafel lagen. Zo komen bepaalde interesses en passies nog niet in haar werk naar voren. Dat blijkt onder meer uit de beroepskeuzetest die we ingezet hebben. Je ziet dat mensen tijdens het re-integreren vaak gefocust zijn op hun eigen werk en het beter worden. Het kan in dat geval werken iemand in te laten zien wat er nog meer mogelijk is.”
Vertrouwen en richting
De klik met Kirsten is er direct, stelt Mascha. “Zij bracht veel ideeën mee, op een enthousiaste manier. Dat is prettig en werkt inspirerend. Ik werd aan het werk gezet om allerlei minicursussen te doen, gericht op mijn wensen, ambities en dromen. Kirsten hielp mij om te denken in kansen en mij niet te laten leiden door belemmerende overtuigingen. Want die kwamen bij mij telkens naar boven. Dat deed zij door helderheid te scheppen, gedachten op een rijtje te zetten en door manieren te bedenken om daarin structuur aan te brengen. Daardoor heb ik het zelfvertrouwen gekregen er echt iets mee te doen. Kirsten hielp mij een concreet plan te maken, dat was bijzonder fijn.”
Orde in de chaos
Tijdens de gesprekken komt naar voren dat Mascha een passie voor illustreren heeft, daar serieuzer aandacht aan wil besteden maar twijfels haar tegenhouden. Mascha: “Ik wil heel graag illustreren, dat doe ik al 15 jaar vanuit een hobby. Het is echter een lastig beroep, moeilijk om daar je brood mee te verdienen. Er kwamen direct veel vragen: ben ik wel goed genoeg? Wil ik het lesgeven dan opgeven? Is het wel te combineren? Kan ik het financieel wel aan om die stap te wagen? Kirsten hielp mij rust te creëren in die chaos in mijn hoofd. Ze schetste voor mij concreet beeld: wat houdt het in? En wat houdt je tegen?”
Kirsten vult aan: “Mascha had vooral last van haar eigen kritische gedachtes. Middels een specifieke opdracht wilde ik haar bewust maken van alle gedachten die haar bezig hielden. Door met 3 verschillende petten naar de situatie te kijken: de dromer, de criticus en de realist. Zo kreeg ze inzicht in alle gedachten, waarna we oefeningen gedaan hebben zodat ze leerde omgaan met die verschillende stemmetjes. Mijn rol daarin is voornamelijk geweest haar vertrouwen te geven en richting te bieden, zodat zij inziet dat ze zichzelf tekort deed. Het is mooi te zien dat je bij zo’n opdracht de kwartjes ziet vallen in iemands hoofd. Door Mascha positief te bekrachtigen zag ik haar opleven en groeien.”
Durven doen
Mascha en Kirsten bespreken de mogelijkheden waarbij ze het plan optuigen het werk als docent te combineren met zelfstandig illustreren. Mascha: “Gedurende mijn re-integratie ontstaat het perfecte scenario. Ik werkte inmiddels weer 2,5 van de 3 dagen op school. Dat geeft mij voldoende tijd om het lesgeven, illustreren en huishouden te combineren. Samen met Kirsten heb ik berekend of het financieel haalbaar is om 2,5 dag te werken. Daarbij bespraken we ook hoe ik dit het best met mijn leidinggevende kon bespreken, want daar zag ik best tegenop. Het feit dat ik tweewekelijks contact had met Kirsten, was voor mij ook een extra stok achter de deur om die drempel over te gaan. Na enkele gesprekken op school komen we eruit. Ik sta nu 2,5 dag voor de klas en kan nu meer tijd steken in het illustreren.”
Kirsten: “Bij Amplooi sporen we mensen aan om durven te doen, om actie te ondernemen. Daar is Mascha een prachtig voorbeeld van. Zij is zich namelijk meer bewust geworden van wat ze wil en belangrijk vindt én ze is geactiveerd daadwerkelijk stappen te zetten. Als coach probeer ik haar toolkit te vergroten zodat zij het leven voor zichzelf zo leuk mogelijk kan maken.”
Meer exposure als illustrator
Voor Mascha is op deze manier de juiste balans ontstaan. Mascha: “Ik ga dit vooral doen omdat mijn illustraties en ik het verdienen meer exposure te krijgen. En, als ik het nu niet doe, wanneer dan wel? Ik sta nog steeds voor de klas waar ik veel energie van krijg. Maar ik doe nu wel iets dat ik écht leuk vind. Bovendien zorgt deze stap er ook voor dat ik mijn werk als illustrator volledig serieus neem, want er moet geld binnenkomen. Dankzij Kirsten heb ik mijzelf de ruimte gegeven duidelijk te krijgen wat ik wil en haar enthousiasme zorgde ervoor dat ik het zelf ook serieuzer neem. Voor mij is dit traject precies wat ik op dat moment in mijn leven nodig had.”
Dankzij haar Spoor 2-traject is Mascha echt gestart als illustrator. Ze richt zich met name op kinderboek illustraties, je vindt haar portfolio op: www.maschakeersmaekers.com.
Vragen? Paula is er voor je.
Meer weten over wat we voor je kunnen betekenen? Aarzel niet om te bellen of een bericht te sturen.